Dag 1 en 2, 9 en 10 augustus, reis naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2, 9 en 10 augustus, reis naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2, 9 en 10 augustus, reis naar Sydney

Door: Wim

11 Augustus 2016 | Australië, Sydney

Dag 1
9 augustus en 10 augustus

Om 21.50 zou de reis naar Down Under beginnen en gewaarschuwd door het nieuws over extra controles op Schiphol hadden we besloten om 1 uur eerder te vertrekken vanuit Venray. De hele dag het idee, dat je dingen vergeet, gingen de koffers dicht om 15.15 uur en vertrokken we naar Schiphol. Bij Amstelveen hadden we wat last van filevorming, maar dat lag meer aan het tijdstip als aan problemen bij Schiphol. Bij de afslag Schiphol was een van de rijbanen afgesloten om een betere controle uit te kunnen oefenen door de marechaussee en als het dan druk is, krijg je al snel vertraging. Wij hadden er geen last van, want druk was het gelukkig niet.

Dan begint het inchecken zoals gebruikelijk, vervolgens de bodyscan en fouilleren met scannen van de bagage. Mijn rugzak was apart gehouden, maar de controlebeambte kon niets vinden waarom mijn rugzak er uitgelicht was en ook Lana's vest was blijkbaar zonder duidelijke reden eruit gehaald.

Dan nog de paspoortcontrole, die ook bijna geheel automatisch wordt afgewerkt als je tenminste een paspoort hebt.
Richting onze gate waar ons vliegtuig zou vertrekken, zagen we het vliegtuig al staan aan de gate, de Airbus A 380-800. Wat een reus is dit vliegtuig toch. 2 lagen boven elkaar en een maximumcapaciteit van 550 mensen en dan nog zoveel maal tonnen vracht.
Richting Dubai (onze tussenstop) vlogen we met Emirates en eenmaal in Dubai zouden we dan met Qantas doorvliegen naar Sidney en dan ook weer met de Airbus.

2 vliegtuigmaatschappijen en een wereld van verschil. Bij de Emirates zijn volgens mij de stewardessen niet ouder van 27 en allemaal geselecteerd op "mooi". Dit zie je bij Qantas niet, ook als vrouw op hogere leeftijd heb je daar de kans om door te werken en deze dames waren niet lelijk, maar niet op dit ene aspect mooi als factor geselecteerd.
Ook was het vliegtuig van Emirates duidelijk nieuwer en weer moderner dan dat van Qantas. Wij hadden bij Qantas extra beenruimte gereserveerd en dat was wel heerlijk. We zaten bij een nooduitgang, dus daar is het looppad sowieso breder en dus ook extra beenruimte. Lana had er geen last van, maar wij konden onze benen lekker strekken en je kon dan ook zonder moeite en problemen even staan.
In het vliegtuig van Emirates zouden we in de benedenlaag en in het vliegtuig van Qantas in de bovenlaag. Als je voorin stapt en je hebt een stoel achterin, dan heb je een hele wandeling te maken, wat een groot vliegtuig.
Het is ook het eerste vliegtuig waar we vooraf een menukaart kregen en waar het bestek van metaal was (althans bij Emirates) en dus niet van plastic. Een onvergetelijke ervaring om in zo'n vliegtuig te zitten, maar uiteindelijk het slaapprobleem blijft voor mij en Bjorge hetzelfde. Weinig slapen dus, Lana was door het werk en de kermis zo afgemat, die ging zitten en was weg.
In Dubai was het in de morgen om 7.00 uur al 37 graden buiten, dus dat beloofd wat als we terugkomen. We zijn om 9.30 uur verder gevlogen richting Sydney en dit wordt een lange zit van 13 uur met wel extra beenruimte. Lana gaat zitten en slaapt verder.

• 11 Augustus 2016 - 13:35

Ellie Baur:

Al heel wat kilometers gehad en er komen er nog heel veel. Dus strek die benen nog maar even. Goede vlucht verder!
    groetjes Ellie

• 11 Augustus 2016 - 20:09

Mia En Jacq:

hallo allemaal,blij dat alles goed is gegaan met het verloop op schiphol.
    hopelijk zijn jullie nu al een beetje op geknapt en gaat alles verder.
    we wensen jullie veel plezier en fijne vakantie ..gr mia en jacq

• 11 Augustus 2016 - 21:07

Anny Weijs:

Ja, nou is het zover. Echt de andere kant van de wereld. Hopelijk heb je enkele mooie indrukfoto's van het vliegtuig. Ben wel benieuwd natuurlijk. En nu maar indrukken opdoen en genieten. Sydney zal wel fantastisch zijn. Heel veel plezier en liefs. Anny.

• 11 Augustus 2016 - 21:07

Anny Weijs: