Dag 18, 26 augustus, van Alice Springs naar Ayers - Reisverslag uit Yulara, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu Dag 18, 26 augustus, van Alice Springs naar Ayers - Reisverslag uit Yulara, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu

Dag 18, 26 augustus, van Alice Springs naar Ayers

Door: wim

26 Augustus 2016 | Australië, Yulara

Dag 18 van Alice Springs naar Ayers Rock

Waar of niet waar?
In Australie rijden superlange vrachtwagencombinaties, de zogenaamde roadtrains (wegtreinen), waar gewoon 2 extra aanhangers aan de vrachtwagen gekoppeld worden en met speciale vergunning zelfs 3 stuks. Er bestaat een wereldrecord achteruitrijden met een combinatie met 2 aanhangers en dit wereldrecord terugrijden staat op 1 1/2 kilometer!!?

Vandaag staat de verplaatsing van Alice Springs naar het resort vlakbij Ayers Rock op het programma, een afstand van ongeveer 450 kilometer. We worden opgehaald om 06.30 uur door een luxe touringcar, een grote bus waarin 58 passagiers kunnen. Ik schat dat de bus na diverse ophaalplaatsen ongeveer voor de helft gevuld is.
De chauffeur vertelt ons dat wij de goede periode hebben uitgekozen om naar dit deel van Australie te komen. Veel Europeanen komen naar Australie in de zomerperiode, maar vergeten dat het in de zomer in het midden van australie 45 graden kan worden en dat je gek wordt van de kleine vliegen. De meeste Australiers blijven dus in de zomerperiode aan de kust.
De reis wordt opgedeeld in 3 stukken, dus met 3 pauzes. Bij de eerste gelegenheid bestaat de mogelijkheid om op een kameel te rijden. In het verleden werden deze kamelen gebruikt voor transport in dit woestijngedeelte, maar op een gegeven moment waren ze niet meer nodig en werden ze gewoon losgelaten. We hebben allemaal geen behoefte om van deze mogelijkheid gebruik te maken, dus na een pauze van circa een half uur wordt de reis voortgezet. Er zit ook een stel uit Nieuw-Zeeland in de bus en als de vrouw in de gaten krijgt, dat wij uit Nederland komen, komt ze achter ons zitten. Ze heet Diny en is geboren in Renkum en is op 8 jarige leeftijd met haar ouders naar Australie vertrokken. Zij heeft in Adelaide haar man leren kennen en wonen al heel wat jaren in Nieuw Zeeland. Ze is nog een aantal keren in Nederland geweest en is nu met haar man in Australie op vakantie en ze vindt het leuk om weer Nederlands te praten.

Rond 13.00 uur komen we aan op het resort. Het is een dorp op zich met een politiestation, een tankstation en een 4 tal verblijflocaties en diverse restaurantjes en winkeltjes. Onze kamers zijn nog niet klaar, dus we kunnen alvast wat rondlopen door het dorp. Na 15.00 uur krijgen we de sleutels (electronische kaartjes) en kunnen we de kamer in. We besluiten om te gaan zwemmen in het buitenbad bij het resort. Dit is een verwarmd zwembad (20 graden), want het is tenslotte winter in australie. Het voelt in het begin nog koud, maar snel daarna bevalt het prima. We zijn lange tijd met z'n vieren de enige zwemmers.
Na het zwemmen wat eten en daarna hebben we nog een bustoer geboekt (laatste 4 plaatsen) naar een kunstvorm bij de beroemse berg. Het heet Field of light en is ontworpen (bedacht) door de Engelse kunstenaar Bruce Munro en het bestaat uit een veld van een 300.000 lichtjes op een stokje en het wordt verbonden door meer dan 380 kilometer fiberglaskabel. We worden er met de bus naar toe gebracht en bij aankomst krijg je een korte uitleg en daarna mag je door het veld van licht lopen. Ook is er nog en overzichtsplatform, waar jet het hele veld kunt overzien.
Het is een fantastisch gezicht en het is niet met een of meerdere foto's vast te leggen en dit is allemaal aangelegd vlakbij de Ayers Rock en met toestemming van de aboriginals.
We hebben de laatste bus om 22.00 uur naar het resort. Morgen moeten we om 05.20 uur klaarstaan om de zonsopgang bij Ayers Rock bij te wonen. Luieren is er dus niet bij deze vakantie.

• 27 Augustus 2016 - 14:55

Anny:

Nou een zwembad met water van 20 graden kan ik ook wel gebruiken. Hier is het echt zomer!!! Het is toch wel leuk, om zelfs aan de andere kant van de wereld, mensen te ontmoeten die oorspronkelijk uit Nederland komen. Ayers Rock is toch een van de meest toeristische plekken in Australië? Ben benieuwd? Veel succes met vroeg opstaan.

• 27 Augustus 2016 - 22:28

Mia En Jacq:

Wat een weelde om dit allemaal te zien en mee temaken.volgens mij komen jullie nu weer tijd te kort.
    Wat Anny zegt ,het is hier hoog zomer ,na 9uur kun je goed adem halen en is het buiten heerlijk .
    even vol houden ook hier komt een einde aan .
    nog veel plezier in jullie verblijf....groetjes Mia en Jacq