Dag 24, 1 september, Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van 2016downunder - WaarBenJij.nu Dag 24, 1 september, Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van 2016downunder - WaarBenJij.nu

Dag 24, 1 september, Dubai

Door: Wim

01 September 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dag 24, Dubai

Waar of niet waar.
Van de bevolking in Dubai behoort circa 17% tot de oorspronkelijke bevolking, de locals. De rest van de bevolking komen allemaal uit andere landen.

Geloof het of niet, maar de vliegreis valt uiteindelijk reuze mee, we hebben eigenliijk allemaal redelijk goed kunnen slapen en zelfs Bjorge geeft al snel toe aan zijn slaap. Lana neemt zelfs een eental momenten van zijn knikkebollen op de telefoon op.
Om 7.15 uur landen we in Dubai. Eerst door de paspoortcontrole zonder problemen en ook bij de douane worden we niet stopgezet. Onze koffers worden elke keer wat zwaarder, maar aangezien we 30 kilogram mee mogen nemen in ons koffer, is de max nog niet bereikt en kunnen we in Dubai nog meer inslaan. Eerst dus wat geld uit de machine trekken. Hier is de munteenheid Dirham en 100 dirham is ongeveer 25 euro.
Zodra we uit de hal komen, slaat de warmte ons bijna knockout. Het is 7 uur in de morgen en de buitentemperatuur is al boven de 30 graden. Dat belooft wat.
We nemen een taxi naar het hotel en ons hotel ligt niet zover van het vliegveld af, dus binnen 15 minuten zijn we er. We melden ons bij de receptie van het hotel en worden geholpen door Nolan. De klant is koning en dit geldt zeker voor Nolan, want alhoewel je eigenlijk pas om 15.00 uur kunt inchecken in de kamer, doet hij zijn uiterste best om voor ons toch een beschikbare kamer te vinden, zeker als hij hoort dat we net uit het vliegtuig komen en er 13 uur ingezeten hebben. Ik regel voor jullie een kamer belooft hij en deze belofte maakt hij waar. Hij komt al met allerlei voorstellen wat we allemaal kunnen doen in Dubai en vindt dat 2 dagen Dubai dan ook veel te kort is. Als er vragen zijn, moeten we naar hem vragen. Elke keer als we hem zien, roept hij hello mr weijs, everything okay?
We hebben een toer geboekt in Dubai met een bezoek aan het zevensterrenhotel het Burj Al Arab met een high tea en een bezoek aan de hoogste wolkenkrabber ter wereld "de burj khalifa"? We krijgen een brief, dat we rond 13.00 uur worden opgehaald. De koffers naar boven dan maar en ons voorbereiden op deze toer. Eerst besluiten we het zwembad op te zoeken van het hotel. Daarna een korte douche en op ons paasbest aankleden. De schouders mogen niet onbedekt zijn en korte broeken zijn eigenlijk niet de bedoeling, zeker niet voor het hotel.
Zelfs Bjorge mag niet naar binnen zonder een nette broek, een poloshirt en nette schoenen. Aangezien hij toch ook graag naar binnen wil, accepteert hij een frisse douche en het scheren van zijn baard, zelfs overdag zonder problemen.

We worden opgehaald door een busje en halverwege stapt onze reisleider in het busje en vertelt dat we nog een ander stel moeten oppakken en dat dan de toer begint. We hebben geluk want het andere stel zit in een hotel op het palmeiland, een gigantisch aangelegd eiland in de zee. De stam van de palm is feitelijk de aan en afvoerweg van het verkeer voor het eiland. De palmbladeren vormen de locaties voor de woningen. Deze woningen of althans de ondergrond werd in 2008 in de verkoop genomen en binnen een paar dagen waren alle kavels verkocht. Rondom de ring van de palm liggen een aantal 5 sterren hotels, waarin het andere stel ook verblijft. Nadat deze zijn ingestapt, gaan we richting het high tea hotel. Er loopt een lange oprijbrug om bij het hotel te komen en de toegangsweg wordt geblokkeerd door een grote metalen drempel, die naar beneden gaat als de beveiliging deze drempel laat zakken. De reisleider leidt ons naar binnen en we worden overweldigd door de aankleding van het hotel. Alles is zeer luxe en met goud bekleed in de lobby en we mogen met een roltrap naar boven. Aan de andere kant bevindt zich een roltrap naar beneden. Aan beide kanten van de roltrap bevindt zich een groot aquarium met daarin tropische vissen, zoals we deze ook gezien hebben in the great barrier reef.
Op de eerste verdieping aangekomen mogen we plaatsnemen en krijgen we een soort menukaart voor de high tea. Het is een hele serie van kleine gerechten. Na 2 1/2 uur zijn we helemaal voldaan en hebben we genoten en mogen we het hotel weer verlaten. Hier en daar wat foto's gemaakt, want hier komen we waarschijnlijk nooit meer terug. Het is een once of a life time experience. Als we de toegangsweg van het hotel bijna verlaten hebben, zien we een hele rij mensen staan, die allemaal foto's maken van het hotel. Lana en Hilde wuiven net als de koningin naar deze mensen en deze mensen zullen zich wel afvragen wie wij zijn.
We rijden vervolgens naar de hoogste toren ter wereld en de Dubai mall, het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld. De reisleider zorgt voor de toegangskaartjes voor de toren en voordat we de lift in mogen, moeten we eerst door een body controle net als bij het vliegveld en dan mogen we de snelste lift van de wereld in. Deze brengt ons in een recordtijd naar de 140ste verdieping op ongeveer 400 meter hoogte. Deze toren zelf is meer dan 800 meter hoog en in deze toren wonen en werken zo'n 10.000 mensen. Als het hard waait gaat het bovenste puntje van de toren zo'n 12 meter heen en weer. Helaas is het zicht op 400 meter niet echt geweldig door de enorme luchtvochtigheid in Dubai, waardoor alles in een soort waas wordt gehuld. Verder valt er niet veel groen te bewonderen, want ja we zitten toch in de woestijn.
Na het bezoek in de toren gaan we weer naar beneden en lopen we naar buiten, waar om ongeveer elk half uur een waterfontein zorgt voor een enorm waterspektakel. Het lijkt in veel opzichten op de fonteinen in Las Vegas, alleen is hier de begeleidende muziek arabisch in plaats van Frank Sinatra. Toch ook mooi om te zien. Daarna worden we teruggebracht naar het hotel, eerst weer naar het palmeiland en daarna ons hotel. De centrale weg door Dubai lijkt in alle opzichten op Los Angeles, ook 7 rijbanen en toch een lange file. Gelukkig zijn we nog net op tijd om te kunnen genieten van het happy hour in het hotel. Lekkere hapjes en (alcoholische) drankjes en dat allemaal gratis. We maken hier natuurlijk graag gebruik van, ook met de wetenschap, dat dit morgen niet mogelijk zal zijn, want we hebben nog een woestijntoer geboekt voor alweer de laatste dag in Dubai.

• 07 September 2016 - 13:16

Mia:

Dit was een groot avontuur toch en veel ervaring opgedaan .hopelijk kijken jullie er met een goed gevoel op terug .de reis is volbracht en is alles goed verlopen.Blij jullie straks weer terug te zien op Schiphol,