Dag 10, 18 augustus van Apollo bay naar Port Fairy - Reisverslag uit Port Fairy, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu Dag 10, 18 augustus van Apollo bay naar Port Fairy - Reisverslag uit Port Fairy, Australië van 2016downunder - WaarBenJij.nu

Dag 10, 18 augustus van Apollo bay naar Port Fairy

Door: Wim

18 Augustus 2016 | Australië, Port Fairy

Dag 10 van Apollo Bay naar Port Fairy

Waar of niet waar?
Een pakje sigaretten kost hier 24 dollar, omgerekend naar euro's circa 18 euro en men wil naar 40 dollar?

Na het ontbijt staat een rit gepland van circa 200 kilometer, dus weer rustig aan. Op de route ligt een klein regenwoud en een vuurtoren. Na ongeveer een half uur bereiken we het regenwoud en maken we een korte wandeling, want erg groot is het woud niet, maar het is wel indrukwekkend. Wat mij opvalt in Australie zijn de vele grote bomen en dan bedoel ik niet alleen in lengte, maar ook in omvang. Het zijn niet de sequoia's van de VS qua omvang en ook niet qua leeftijd? Het zijn bomen van een 100 meter hoog en 300 jaar oud, maar het aantal wat we zien is enorm. Ook in dit stukje regenwoud zijn deze kolossen nadrukkelijk aanwezig met een soort palmenachtige varens. Het geeft een bijzondere sfeer tijdens de wandeling. In Cairns waar we ook naar toegaan, gaan we een veel groter regenwoud bezoeken, dus ik ben benieuwd.

Na deze wandeling rijden we weer door richting de vuurtoren. Op de weg er naar toe, verwachten we weer de nodige koala's te zien en met de adelaarsogen van Lana is dit dan ook geen probleem. De bomen zijn hier echter een stuk hoger, dus Lana en Hilde krijgen een stijve nekn van het omhoog kijken. Ook Hilde weet - nadat ze van Lana de instructies heeft gekregen waar ze op moet letten - er steeds meer te vinden in de hoge bomen.
We naderen het terrein van de vuurtoren en het is een vrij omvangrijk geheel, alleen de vuurtoren valt qua hoogte erg mee. Het is eigenlijk maar een kleintje, maar hij ligt toch op een van de zuidelijkste punten van Australie. Ook is er nog een oud telegraafstation aanwezig, waar vroeger de telegraafkabel naar Tasmanie lag en misschien nog wel ligt. Ook ligt er nog een bunker van Australie, waar in de tweede wereldoorlog een radarstation was gevestigd. Blijkbaar hebben de Duitsers hier nog in deze oceaan nog mijnen gelegd, want er ligt nog een gedeelte van een mijn.

De reis wordt voortgezet naar Port Fairy, onze eindbestemming van deze dag. Onderweg zien we vele kakatoe's. Het zijn blijkbaar toch echte gezelschapsdieren, want je ziet ze bijna niet alleen en we zien ook nog diverse andere soorten papegaaien. Wat dat betreft komen de vogelliefhebbers hier echt aan hun trekken.
Onderweg naar onze eindbestemming vandaag komen we nog een van de meest bekende punten van Australie aan de kust tegen, de zogenaamde 12 apostelen. Dit zijn rotsformaties in de oceaan, welke in het verleden tot het vasteland behoorden en door de erosie en de kracht van het water nu zo gevormd zijn. Van de 12 apostelen zijn er nu geen 12 meer over en van een andere rotsformatie "London Bridge" is een gedeelte ook inmiddels ingestort , zodat er nog maar een overspanning over is.
Dat dit een bezienswaardigheid is, blijkt wel uit de daarbij behorende parkeerplaats, die enorm is. Ook nu zijn er nog bussen vol chinezen en japanners, die een bezoekje komen brengen. Het is helaas voor een groot gedeelte een bewolkte dag, zodat ze niet volledig tot hun recht komen. Het blijft echter een mooi gezicht om te zien en de golven zijn vandaag behoorlijk. Het is een leuke wandeling en ik kan mij voorstellen, dat het hier in de zomer gewoon een lange rij van toeristen is, dus wat betreft kun je het nu beter nu bezoeken dan in de zomer.
Na de nodige foto's te hebben gemaakt, gaan we weer verder en zo tegen 17.00 uur bereiken we ons hotel of meer residentie. We worden ontvangen in de directiekamer, althans zo voelt het en de gastvrouw laat ons de woonkamer zien, waar wij in de avond kunnen zitten. De entree is overweldigend met een heel lange trap naar boven met een hoge leuning en balustrade. Erg mooi in ieder geval. In de avond gaan we naar een lokale kroeg waar ook eten op de kaart staat. Gewoon simpel eten, maar in ieder geval niet te zuinig, want de porties zijn erg groot.

• 20 Augustus 2016 - 13:33

Lana:

Niet waar. Een pakje sigaretten kost 29,95 dollar omgerekend naar euro's 22 euro hahaha. Bijna goed en ja ze willen wel naar 40 dollar per pakje.

• 20 Augustus 2016 - 16:03

Anny:

Lieve mensen,
    Ik ben wel onder de indruk van die rotsen in zee. Dat heeft een mooie sfeer, als je ze zo bekijkt. En de ontvangst in de verschillende locaties waar jullie verblijven, is ook bijzonder te noemen. dat is extra genieten.